NEM KONKURENSE?
“A Teleki László Alapítvány a csángó program pénzügyi átláthatóságát biztosítaná”
Az oktatási programot továbbra is a jelenlegi stáb bonyolította volna – mondta el Diószegi László. Az átvilágításra szánt négymillió forintot a bevont szakértők honorálására, a helyszíni szemlékre és konzultációkra fordították.
A magyar kormány Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumának Nemzetpolitikai Államtitkársága és A Moldvai Magyar Oktatásért Alapítvány (AMMOA) a Teleki László Alapítványt kérte fel a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ) átvilágításának levezetésére. Ezzel, és az elkészült jelentéssel kapcsolatos kérdéseinkkel kerestük meg a budapesti Teleki László Alapítványt, amelynek nevében dr. Diószegi László, igazgató válaszolt.
Diószegi László a válaszadás előtt leszögezett néhány általa fontosnak tartott tényt:
1.) A Teleki László Alapítvány pártoktól és kormányoktól független Alapítvány, amelynek kuratóriumában a magyar tudományos és közélet kiválóságai foglalnak helyet. Az Alapítvány kiterjedt és elismert tevékenységet folytat a határon túli magyarsággal kapcsolatos számos területen, így az épített örökség dokumentálása és felújítása, tudományos programok, konferenciák lebonyolítása, beruházások megvalósítása és ellenőrzése stb. terén.
2.) A Teleki László Alapítvány megalakulásától kezdve folyamatosan és rendszeresen foglalkozik a moldvai csángókkal, számos a kérdéskörrel kapcsolatos alapvető művet adott ki, kutatást finanszírozott, nemzetközi konferenciát szervezett, és bonyolításában valósult meg a pusztinai „Magyar Ház” felépítése is. A Teleki László Alapítvány több alkalommal szervezett magyar nyelvű misét moldvai csángó falvakban, többek között szervezésében valósult meg Lábnyikon 2009. október 17-én az első magyar nyelvű főpapi mise. A Teleki László Alapítvány a csángó üggyel foglalkozó szervezeteknek nem konkurense, hanem partnere.
Transindex: Az Önök által megbízott szakemberek találtak-e az MCSMSZ könyvelésében, illetve munkaszervezésében súlyos problémákat, mulasztásokat, pótolhatatlan hiányosságokat, visszaéléseket, amelyek a támogatások megvonását eredményezhették?
Diószegi László: Az MCSMSZ nem rendelkezik a társadalmi szervezetek működésére vonatkozó megfelelő számviteli politikával. Hiányoznak a belső szabályzatok. Különösen fontos a pénzkezelési szabályzat (utalványozási rend), és a bérkiegészítések kifizetésének szabályozása. A pénzügyi működés szabályozatlansága átláthatatlan gazdálkodást eredményez, a személyi felelősség nem megállapítható, a könyvelés nem biztosítja a folyamatok kontroll alatt tartását. Az évi mintegy 2.307.000 lej (150 millió Ft) költségvetéssel gazdálkodó MCSMSZ-nek a teljes időszak alatt nem volt és nincs megfelelő végzettséggel rendelkező felelős gazdasági vezetője.
Hiányzik a vagyonleltár (beruházások, vásárolt, támogatásként kapott eszközök). A vagyonnyilvántartás hiánya súlyos mulasztás, mert nem követhető a megvásárolt, vagy ajándékba kapott eszközök, ingatlanok sorsa.
A könyvelési rendszer áttekinthetetlen, év közben nem teljes körű, ezért az MCSMSZ aktuális likviditási helyzete nem megállapítható. A könyvelési káoszra jellemző, hogy a több mint négy hónapig tartó ellenőrzés sem tudta megállapítani a vezetőség által bejelentett hiány tényleges mértékét.
Nem érvénytelenítik a pályázatokhoz elszámolt bizonylatokat, nem különítik el a könyvelésben a pályázati elszámolásokat. Ez a magyarországi támogatók szerződésbe foglalt előírása, amely a támogatások ellenőrzését könnyíti meg. Ennek hiányában nem zárható ki a támogatások több helyre történő elszámolása.
Nincs szabályozva a telefon és gépkocsi használat, nincs útnyilvántartás. A vizsgált időszakban (2008-2010) 292.000 RON vagy 18.980.000-Ft üzemanyagköltséget számoltak el, amely a 3 évre mintegy 573.000 km megtételét jelentené. Erről azonban semmilyen nyilvántartással nem rendelkeztek.
Transindex: A jelentésben megnevezett problémákat, hiányosságokat az MCSMSZ-nek sikerült-e ez idáig korrigálnia, pótolnia?
Diószegi László: Az MCSMSZ a hiányosságok egy részének pótlásáról a megadott határidő lejárta után, január 24-én küldött információt. Ezek ellenőrzése folyamatban van.
Transindex: Nem vélnek érdekkonfliktust felfedezni abban a tényben, hogy felkérték önöket az MCSMSZ átvilágítására, ugyanakkor – az AMMOA és az MCSMSZ mellett – az önök alapítványa lenne az egyike annak a három alapítványnak, amelyet a csángó oktatási program lebonyolítására hoznának létre?
Diószegi László: A kormány javaslata szerint a létrehozandó Alapítvány – amelyben a Teleki László Alapítvány alapítóként vesz részt – felügyeli, és nem bonyolítja a csángó oktatási programot. Amint azt a január 19-én Budapesten tartott értekezleten az MCSMSZ vezetőinek elmondták, az oktatási programot továbbra is a jelenlegi stáb bonyolította volna, a jelenlegi tanárokkal. Az Alapítvány a program pénzügyi átláthatóságát biztosítja. A szerkezet megváltoztatását az MCSMSZ átláthatatlan gazdálkodása tette szükségessé.
Transindex: Hegyeli Attila leköszönt ügyvezető elnök szerint a magyar kormány több mint 4 millió forintot költött az MCSMSZ átvilágítására. Meg tudják ezt az információt erősíteni?
Diószegi László: A Teleki László Alapítvány 2011 nyarán megbízást kapott a KIM Nemzetpolitikáért Felelős Államtitkárságtól és az AMMOA-tól, hogy szervezze meg és bonyolítsa le az MCSMSZ teljes körű gazdasági átvilágítását. Az átvilágítás célja az volt, hogy a fő támogatók (a Magyar Kormány és az AMMOA) pontos képet kapjanak az MCSMSZ vagyoni helyzetéről, működéséről, futó projektjeiről, azok költséghatékonyságáról és pénzügyi szakmai színvonaláról, továbbá a Szövetség által felhalmozott adósság állományáról. Az Alapítvány az átvilágítást romániai és magyarországi cégek, bejegyzett pénzügyi szakemberek, illetve más szakértők bevonásával készítette el.
Az átvilágítás során ellenőrzésre kerültek az MCSMSZ 2008-2010 évi gazdálkodásáról a Szövetség által rendelkezésre bocsájtott dokumentumok, (összesen mintegy 6.900.000 lej vagy 450 millió forint értékben). Az ellenőrzés kitért az oktatási helyszíneken bérelt, vagy tulajdonolt épületek állagának felmérésére is.
Magyarországon a szakértők ellenőrizték és összevetették az állami és civil támogatókhoz benyújtott elszámolásokat, illetve a romániai helyszíni ellenőrzés során megkapott adatokat. Az ellenőrzés II. üteme során a nem kellően tisztázott kérdésekre vonatkozóan újabb helyszíni vizsgálatra került sor.
Az ellenőrzés finanszírozását háromnegyed részben a magyar kormány, egynegyed részben az AMMOA vállalta. A Teleki László Alapítvány ezt az összeget (61.538 lej vagy négymillió forint) a bevont szakértők honorálására és a helyszíni szemlék és konzultációk költségeire fordította.
Az átvilágítás elvégzésével megbízott romániai és magyarországi szakértők óradíjai mélyen a könyvvizsgálati piaci díjak alatt lettek megállapítva.
A fenti Transindex cikk linkje